poniedziałek, 25 listopada 2013

[34] - ,,Kamienie na szaniec" Aleksander Kamiński- recenzja książki

Autor: Aleksander Kamiński
Tytuł: Kamienie na szaniec
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Liczba stron: 240
Okładka: miękka
Moja ocena: 9/10
Opowieść o Bohaterach Szarych Szeregów - Rudym, Alku, Zośce, zilustrowana ponad osiemdziesięcioma zdjęciami ze wszystkich epok Ich życia - od gniazda rodzinnego, poprzez czas harcerstwa, miłości, walki, po dni ostatnie!

Po raz pierwszy pełny tekst, bez skreśleń cenzury PRL.

Wydanie wzbogacone zdjęciami młodzieży z drużyn i szkół noszących imiona Janka Bytnara - Rudego, Alka Dawidowskiego, Tadeusza Zawadzkiego - Zośki, Aleksandra Kamińskiego - Kamyka

Ta niezwykła edycja poprzedzona jest wstępem Barbary Wachowicz, autorki sławnej wystawy "Kamyk na szańcu" i cyklu "Wierna rzeka harcerstwa". We wstępie po raz pierwszy znalazły się fragmenty nieznanego pamiętnika Druha Aleksandra Kamińskiego i jego list, jedyny, w którym mówi, jak stworzył "Kamienie na szaniec", także niezwykła korespondencja Basi i Alka, wspomnienia Matki i Siostry Rudego, pasjonujące relacje przyjaciół i towarzyszy broni.


Takimi słowami opisuje lekturę wydawnictwo. Co ja natomiast chciałabym Wam o niej powiedzieć?


Książka opowiada historię Alka, Rudego i Zośki. Ci chłopcy cechowali się ogromną odwagą, której nie jeden z nas mógłby pozazdrościć. Pochłaniając słowa A. Kamińskiego czujemy, jakbyśmy sami byli na polu bitwy i wraz z tymi młodymi ludźmi przeżywamy zwycięstwa oraz klęski. To właśnie oni narazili swoje życie, aby walczyć o naszą Polskę! Kto z nas zdołałby się choć na jeden z takich czynów, jak bohaterowie Kamieni na szaniec? Naprawdę nieliczni.

Jest to moja lektura szkolna, do której podchodziłam dwa razy. Pierwszy raz- w 1 klasie gimnazjum. Odłożyłam ją po 40 stronach. Po raz drugi- w tym roku. Nie wiem czy zapoznałabym się z jej treścią bez audiobooka. Powodem tego jest to, że pierwsze 40 stron to wprowadzenie, m.in. zdjęcia bohaterów, rożne dopiski. Moim zdaniem powinno to być zamieszczone na końcu książki, w formie epilogu. Po poznaniu młodych bohaterów, fotografie wzbudziłyby większe zainteresowanie- taka jest moja opinia.
Jest to bardzo trafna pozycja do szkolnych lektur. Każdy Polak powinien dodać ją do półki z książkami, które po prostu trzeba przeczytać, bo to właśnie NASZA historia. Kamienie na szaniec pozwolą docenić Ci kraj, na który tak często narzekamy i może zrozumiesz, że nie jest on wcale taki zły, wręcz przeciwnie- dla kogoś był najpiękniejszy i ważniejszy nawet od własnego życia.



„Nierzeczywistość tego, co się działo, wydawała się tak silna, że w mózgach nieustannie kołatało pytanie: czy to wszystko jest aby prawdą? Czy nie jest tylko snem?”

„Ambicji, i to mocnej ambicji, nigdy tym młodym ludziom nie brakowało”

„Alek gasł. Tracił przytomność. Rozumiał już, że gra jego życia dobiega końca. Rozumiał i nie przestawał się uśmiechać. Jakaż to wielka była gra”.



7 marca 2014r. ukaże się ekranizacja Kamieni na szaniec. Zostawiam Wam zwiastun:
http://www.youtube.com/watch?v=xdF4xDe0eWk

5 komentarzy:

  1. Niedawno czytałam i właśnie omawiamy w szkole. Uważam, że każdy Polak powinien przeczytać "Kamienie...". To co mam o niej do powiedzenia będzie można przeczytać w tym tygodniu u mnie na blogu ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze wspominam tę lekturę, zrobiła na mnie bardzo duże wrażenie...

    OdpowiedzUsuń
  3. Chociaż od chwili, kiedy przeczytałam tę lekturę, minęło wiele lat, to nadal wspominam ją z rozrzewnieniem... Piękna historia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Opowieść wzruszająca, pokazująca realia życia, którą każdy musi poznać. Wspominam ja z sentymentem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiedziałam o ekranizacji :). Z pewnością obejrzę, zwłaszcza że książkę bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy, nawet najmniejszy komentarz, który po sobie pozostawisz. :-)